lørdag 7. september 2013

Pizzadeig/pizzabunn


Først av alt vil jeg komme med en innrømmelse. Jeg pleier ikke å lage pizzadeigen min selv ... Jeg synes nemlig den på butikken er mer enn god nok, og ikke minst er den veldig rask og enkel. Men i dag gadd jeg altså ikke å gå på butikken, så da måtte jeg finne på min egen. Den ble veldig god, og i dag lager jeg den igjen, men denne gangen i form av pizzasnurrer. 

Tidsbruk: 15 min baking, 1,5 time heving
Nok til en stor pizza
Vanskelighetsgrad: medium

2 ts tørrgjær
1,5 dl lunkent vann 
225 g hvetemel
4 ss rapsolje
3/4 ts salt

Start med å røre ut gjæren i det lunkne vannet. Tilsett 100 g hvetemel som du rører godt inn. Deretter rører du inn 4 ss rapsolje, før du har i resten av hvetemelet og saltet. Rør med en sleiv til alt henger godt sammen. Strø litt mel på benken og kna deigen godt. Tilsett mel til den ikke kleber til fingrene lenger, men pass på så det ikke blir for mye! Den skal helst være litt seig. Dekk til bollen og sett til heving i 1,5 time eller lenger. 

Strø mel på benken igjen, og kjevle ut deigen til passe størrelse. Et godt tips kan være å tegne av bakeplaten i melet på benken. Da ser du enkelt hvor stor du bør kjevle leiven. Tvi tvi! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar